Saturday, February 21, 2015

ngaku

selamat tahun baru cina dan selamat bercuti.
hah cuti dah nak habis esok last day lusa dah kena kerja.
CNY tetiap tahun tak kemana pun. dok terperap kat rumah je la
tapi tahun ini aku buat kerepek ngaku erti kata lain dalam bahasa inggerisnya arrowhead. hah aku sekolah tak abis bahasa inggeris huru hara jadi guna je lah bahasa melayu "ngaku" namanya

inilah rupa ngaku sebelum dijadikan kerepek
buah ni susah nak dapat kalau bukan raya cina
memang tak ada pun
mak akulah tu gatai nak beli lepas tu tak tahu buat apa
sib baik kakak aku balik dia yang buat kerepak ni
opps kali pertama kakak aku buat
yang ini aku buat
masa CNY hari tu
 
dan hasilnya
inilah

kerepek ngaku yang aku buat hari tu
hahahhh
 
cara
buang semua kulit ngaku dan hiris nipis-nipis dengan penyagat macam pisau
lepas tu basuh sampai air jadi jernih dan rendam dengan air garm selama 30 minit
gorenglah sampai kekuningan
yeah dah boleh makan
 
Kruk krak Kruk krak

oh cuti CNY yang panjang tapi asik dok dapur je hari tu. pagi  buat ngaku tengahari masak lauk makan tengahari.  hahahaa sib baik aku reti jugak lah masak.

ok itu aje nak membangga diri
selamat menjamu kerepek ngaku

No comments:

Post a Comment

LOVELY LOVER