Monday, October 24, 2016

ANGIN SYURGA - Part 6


Enam

“Mengikut laporan ni cik mempunyai masalah dibahagian hati”. Kata-kata doktor bagai menusuk tagkai jantungnya. Maknanya dia takkan hidup lebih lama.

“Maksud doktor? Kanser?” aku minta penjelasan.

“Menurut laporan ia bukan kanser. Cuma kerosakan di bahagian hati. Ini masih boleh dirawat. Tapi dengan syarat perlu dapatkan penderma yang sesuai.” Jelas doktor itu lagi.

“Macam mana saya nak dapatkan donor?” aku perlu tahu semua itu.

“Donor selalunya datang dari kalangan keluarga. Tapi tak semuanya sesuai. Kuasa tuhan kan kita mencuba. Mungkin orang luar pun boleh. Kalau cik nak saya masukkan nama cik dalam senarai penunggu derma hati. Mana nak tahu kalau ada”. Cadangan doktor aku turutkan. Aku sudah hilang punca.

“Buat masa ini saya hanya akan bagi ubat dulu. Dan selagi belum ada donor cik harus bergantung pada ubat”. Terang doktor lagi.

Patutlah dia selalu tidak sihat. Selalu sahaja demamnya turun naik. Ini puncanya. Kata-kata doktor terngiang-ngiang ditelinganya.

Sya masuk kedalam perut kereta Toyota camry milik mamanya. Berfikir sejenak dalam kerisauan. Mujur papa benarkan dia keluar. Sudah sebulan perintah berkurung. Yang dia dapat cuma kebebasan. Valksvegon dan handphonenya masih disimpan along. Dia tidak kisah hidupnya sudah tiada erti lagi.

Toyota camry meluncur laju dalam kesibukan kota.

“Apa kata doktor sya” Tanya mama bila aku mula melangkah masuk.

Aku duduk disofa meletakkan tangan di dahi. “tak ada apa-apa la ma. Doktor cakap demam biasa je. Lepas makan ubat nanti sihat la”. Aku berbohong. Tak mahu menambahkan kerisauan. Berbohong lagi. Tak pernah serik untuk berbohong.

“Sya masuk bilik dulu la ma”. Aku menjinjit plastik ubat naik bersama.

Badanku henyak diatas tilam. Sedikit air mata mengalir.

“Cik ada ambil alcohol?” doctor mula bertanya akan hal peribadiku.

“Kenapa Doktor”. Aku bertanya minta penjelasan. Kalau menipu doctor akan tahu juga kalau diiyakan persepsi doctor akan berubah terhadap aku. Maka aku tidak memberi jawapan yang pasti.

“Selalunya pesakit yang mengalami kerosakan hati ini adalah orang yang pernah mengambil alcohol dalam kuantiti yang melebihi. Keadaan yang macam ni akan menyebabkan hati terbakar dan boleh menyebabkan kematian. Tapi dalam kes cik ni. Kerosakan hati tu masih boleh dirawat”. Panjang lebar penjelasan doctor.

Mungkin ini balasan. Karma yang Tuhan bagi. What you give You get back. Aku menangis semahunya. Namun tangisan sudah tidak berguna lagi. Penyesalan sudah tiada erti.

Dia berfikir sejenak. Mungkinkah Tuhan tidak menarik nyawanya dan diberi peluang kedua untuk membaiki kesilapan.

Dia merenung jam didinding. 2.20 petang masih sempat lagi. Dia menyelongkar almari. Akhir dapat barang yang dicari telekung dan sejadah yang terlipat kemas itu diletakkan diatas katil.  dia terasa ingin bersolat. Sudah lama ditinggalkan ajaran rukun islam kedua itu. Bukan itu sahaja kalimah Allah juga sudah jarang disebut. Diibaratkan dia lupa pada Tuhan yang memberi dia kehidupan.

Usai solat dia berdoa. Doa moga dirinya diberi pengampunan atas dosa-dosa yang dilakukan.

Datin Mahani menolak daun pintu. Hajat dihati ingin mengajak anaknya itu makan bersama. Namun apa yang dilihatnya itu menyejukkan hatinya. Ditutupnya semula pintu. Dia tersenyum. Ya Allah terima kasih kerana makbulkan doa hambamu ini.

bersambung


huh lame betul baru nak apdate.
NOTES: I make a little edited to previous chapter. Yes its a little change but it will be big impact to the whole storyline. So I will re-edit and republish previous chapter and publish the next chapter. so be calm....

till then...

No comments:

Post a Comment

LOVELY LOVER