Friday, August 21, 2015

enphone hang! cara untuk atasi whatapps crash!!!!

pernah tak korang hadapi situasi macam ni. enpon hang. enpon slow. kengkadang whatapps crash. facebook loading macam semut. mesti pernah kan!. stress mak tau.
apa yang menyebabkan enpon korang hang, jadi berat. kengkadang mungkin banyak sangat aplikasi kadang sebab mesej masuk terlalu banyak sampai dah tak boleh tampung memori lagi. apa yang korang boleh buat. cara mudah. jangan simpan mesej korang yang melambak tu. terutama sekali text kat whatapps group. kamonlah takkan korang nak simpan mesej sampai berjuta kot. nak buat ape? buat kenangan pas tu nak bace balik sambil senyum-senyum. amboi gedik!!! nyampah mak!!!
ok. tips yang mereka beri untuk ringankan beban data what apps adalah begini.

seting-->account-->network usage-->dan reset statistik.

dan ia akan cuci semua data tanpa menggangu fail lain.

fakta itu salah! ia cuma akan membuang statistik bilangan dan data kegunaan what apps sahaja. tapi tetap tidak meringankan beban enpon korang!

cara untuk ringankan semula enpon korang adalah

phone setting-->apps & data--> memory usage-->whatapps

click pada whatapps dan clear data. data korang akan berkurang dan enpon korang akan kembali normal.
buka semula whatapps korang. jangan terkejut whatapps korang akan jadi macam mula-mula register dulu. ikut semula step dalam whatapps itu. dan akhr sekali restall back up. dan korang akan dapat balik what apps korang macam yang dulu. kalau ada group. korang akan dapat balik group tersebut. tak perlulah susah payah nak leave group bagai. tapi sorry to say, semua chat korang yang sudah dibaca tak akan dapat semula. totally gone.

 korang tengok mesej aku tu. sekerat hari je. ini baru tengah hari belum sampai malam. pengsan mak nak baca. hahaha tak baca pun! bukak, skroll dan delete. byby mesej yang tak baca.
korang akan selalu dapat mesej banyak macam ni. tambah pula yang ada group belambak-lambak mesti akan crash kan!!!!

ini sesi petang. alhamdulilah sikit je. sempatlah iolls baca sambil tengok tv huhuhuhu

ok pada korang yang dah cuba cara diatas tapi masih tak berkesan.Last choice kita format enpon. tapi ini perlu dibuat dengan penuh berhati-hati kalau silap abislah enpon korang. Iolls dah cuba format sebab enpon iolls dah tak boleh tampung beban lagi. kasi bersih juga. cara nya mudah.

step pertama
transfer semua contact korang. tak kira lah dimana sekali pun asalkan jangan tinggalkan dalam phone. kalau tidak baibailah semua contact. sama ada transfer ke sim kad atau google. iolls tak nak citer pasal transfer ke simkad sebab semua orang tahu. iolss nak citer pasal transfer ke google. semua orang pakai smart phone mesti ada akaun google jangan nak menipu cakap tak da pulak. iolss sepak korang kang. err tapi ini untuk phone android je. sape pake ipong jangan tanye iolss. iolss tak tahu huhuhuhu!!!!!

first move all contact to google dengan tekan kekunci import eksport. ok done. korang akan dapat ikon g kat contact korang. 



next dah copy contact sync kan contact korang dengan google.
ok most important thing jangan joint contact dengan google. asingkan google contact dengan contact asal. kalau tak nanti contact di google akan hilang juga. ok contact setle.

step kedua
format enpon korang.
keluarkan simkad dan memori kad. nak format dengan simkad dan memori kad pun boleh. tapi memori kad korang dengan simkad akan terformat sekali. sebelum semua totally gone. keluarkan semua itu. enpon sekarang bukan macam dulu tak boleh buka tanpa simkad.

 click setting dan akan dapat macam ini. ikut jenis phone korang ler
dan click privacy

makesure korang akan dapat page macam ni
make sure click pada backup data dengan automatic restore. tujuannya untuk dapat balik semua apps asal korang. i mean bukan yang korang download tapi yang asal ada dalam phone.
ok dah redy nak format phone
dengan lafaz bismillah
click pada factory data reset
dan enpon korang akan direset sepenuhnya.
reset sekejap je. tapi nak instal device bukan main lama lagi
kengkadang ia akan stuck sekejap. bukan stuck apa tapi stuck sebab sedang install
jangan panik dan jangan usik apa-apa biarka ia terus install sampai habis. sekurang-kurangnya 30 minit
tapi...
ada tapinye..
korang akan hilang semua games yang korang download
if
game korang ada link dengan facebok. korang akan dapat balik dengan mendownload semula.
jika tidak ada kaitan dengan facebook sorry to say game korang totally gone!!!

ok enpon dah reset
korang boleh download semua applikasi korang semula.

iolls dah cuba dan hasilnya sangat bagus
dan paling best enpon korang beroperasi sangat laju macam enpon baru beli!!!!!!

No comments:

Post a Comment

LOVELY LOVER