Sunday, May 4, 2014

Homemade sizzling with love!!

minggu lepas baru beli "toys" baru. suka lah tu hahahaaiiiii. dah lama cari benda alah ni. tak tahu kat mana jual. jumpa kat online bapak mahal seketul RM 70 hingget. sapa nak beli eh???
nak tahu pekebende toys baru ni meh tengok sini
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
tada!!!

sizzling pan hot plate
yang ni beli kat kedai je
harga asalnya RM 25.90
tapi tke kedai bagi RM 18.00 seketul
so aku pun rembatlah 2 ketul
jadilah
and...
pasal benda alah ni jugalah aku kena bebel dengan puan bonda
hahaha tadah telinga jugalah
tapi
nak jadikan bebelan tu berbaloi
hari ni aku cuba buat sizling ni
haaa menjadi gaklah
katanya sama macam kat tesco
sedap lagi aku punya
kembang kempis sekejap hahaaaaaiiii
 
macam biasalah bila cuba resepi baru mesti nak tempek kat sini kan. aku sudi kongsi resepi seikhlas gati. tak yah kedekut sangat eh. aku pun ambik resepi online gak. tapi tak ingat siapa punya. pasalnya copy pase resepi kat word je. maaf tuan empunya resepi. tak leh nak link back
 
meh tengok bahan-bahannya. yang aku buat ni untuk 8 orang makan
 
6 biji bawang putih*
sebiji bawang besar*
halia (seberapa banyak pun boleh)*
cili kering yang dikisar (nak pedas lebihkan)*
lada hitam (ikut suka nak rasa lebih tambah lada hitam lagi)
sos tiram
kicap pekat dan kicap cair
kiub pati ayam
garam secukup rasa
Ayam bahagian dada
cendawan shitake kering
sayur sawi
YeeMee atau mi kuning
tepung jagung
 
caranya
perap ayam dengan sos tiram dan kicap selama 3 jam
kisar  bahan semua bahan bertanda *.
tumbuk lada hitaam sehingga halus
kemudian tumiskan semua bahan sehingga masak dan masukkan ayam yang diperap. pastikan ayam cukup masak dan tambah 1 liter air. biarkan sehingga mendidih. kemudian cairkan tepung jagung 2-3 sudu atau sehingga kuat agak pekat sedikit. jangan terlalu pekat nanti susah nak masak dalam hot plate.
 
rendam yee mee dalam air panas selama 10 minit
celur sayur sawi.
rebus cendawan sehingga masak. kalau tak cukup masak cendawan akan keras
 
cara nak masak meedalam hot plate.
masukkan mee sawi dan cendawan. pasang api kecil dan tuangkan kuah bersama dengan ayam sedikit demi sedikit dan kacau rata. besarkan sedikit api dan biarkan kuah sehingga menggelegak dan menggelembung. kalau kuah sedikit boleh taambah lagi. kemudian pecahkan telur biar seketika untuk masakkan telur. dan dah boleh dihidangkan
 
tada!!
inilah sizzling gaya saya
alhamdulillah
licin!!
tandanya boleh diterima tekak
 
 
 
tepuk tangan cubaan pertama menjadi
 
ok bai
 
 



No comments:

Post a Comment

LOVELY LOVER