Sunday, April 27, 2014

Buah mempelam diluar pagar!!!

nak bagi tau je yang buah mempelam dah berbuah ntah kali yang keberapa tak tahu!!!!
eh buah mempelam saya diluar pagarke? rumah saya tak ada pagar macam mana nak cakap ye??
buah mempelam didalam semak kot!!!

saya nak makan kerabu mempelam kebetulan mempelam berbuah dan masih muda dan hasilnya jadilah kerabu mempelam yang simple. hamboii ko ngidam macam apa jek ye.. okeilah jom tengok buah mempelam dalam semak saya

 
oeky fine ini jugalah hasilnya kerabu mempelam tu
mak aiihhh sebesen macam nak bagi makan sekampung!!!
 
ini hasil 3 biji mempelam
cadangnya nak sagat je dengan peyagat
tapi airnya banyak sangat pula
maka dengan rajin dan usaha tangga kejayaan
silalah hiris halus-halus secara manual okey
3 biji it's about 1 hour nak hiris mempelam tu
gila kan???
 
yela nampak simple ambiklah resepinya
saya bagi dengan hati yang tulus dan ikhlas
 
 
Kerabu Mempelam
 
3 biji mempelam (bergantung pada saiz)
udang kering (banyak mana suka)
cili padi
bawang
garam dan gula
 
sagat mempelam kalau rajin macam saya hirislah
goreng udang kering tanpa minyak dan tumbuk halus. tumbuk bukan blend
tumbuk cili padi
hiris halus bawang besar
gaulkan kesemuanya bersama mempelam yang disagat/hiris tadi masukkkn garam dan gula secukup rasa
 
sejukkan dalm peti ais selama 1 jam
Yeaaa dah boleh mamam
 
 
selamat mencuba resepi simple saya!!!!


No comments:

Post a Comment

LOVELY LOVER